Rekomendujemy przygotowanie pacjentów/klientów na dłuższą przerwę bezpośredniego kontaktu z równoczesną rekomendacją zmiany formy spotkań na kontakt zdalny (jeśli jest to możliwe).
Zachęcamy również do zapoznania się z poniższymi rekomendacjami Zarządu PTPG, dotyczącymi pracy psychoterapeutów i superwizorów w sytuacji wyjątkowej. Są one też dostępne jako plik do pobrania: PTPG_Rekomendacje_Zarządu_Prowadzenie_psychoterapii_superwizji_sytuacje_wyjątkowe
REKOMENDACJE ZARZĄDU POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOTERAPII GESTALT
PROWADZENIE PSYCHOTERAPII I SUPERWIZJI W SYTUACJI WYJĄTKOWEJ
-
Regularnie sprawdzaj dane GIS (Głównego Inspektoratu Sanitarnego). Informacje te są na bieżąco aktualizowane.
-
Przygotuj swoich pacjentów/klientów. Sytuacja epidemiologiczna będzie się dynamicznie rozwijać przez najbliższe tygodnie. Konieczne jest ograniczenie aktywności poza domem. Oznacza to, że dotychczasowa formuła spotkań osobistych w gabinecie, z bardzo dużym prawdopodobieństwem może być czasowo zawieszona.
-
Ustal lub potwierdź zasady dotyczące potwierdzania i odwoływania spotkań, punktualności, kto inicjuje kontakt o ustalonej porze w przypadku sesji online lub telefonicznych, etc. Być może obecnie zechcesz wprowadzić jakieś zmiany w dotychczasowej praktyce.
-
Jeśli podejmiesz decyzję o pracy zdalnej, poszukaj dogodnej dla siebie opcji pracy: online lub przez telefon. Pamiętaj o ograniczeniach i zjawiskach specyficznych dla takiej formy prowadzenia psychoterapii i/lub superwizji.
-
Polskie Towarzystwo Psychoterapii Gestalt rekomenduje korzystanie jedynie z aplikacji i platform online zapewniających szyfrowanie danych metodą end-to-end encryption, np. Signal (połączenia głosowe, wideo), Threema (połączenia głosowe).
Nie należy prowadzić sesji psychoterapeutycznych i superwizji za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. Facebooka oraz komunikatorów z nimi powiązanymi, np. Messenger, WhatsUp.
Zapoznaj się ze szczegółowymi rekomendacjami Zarządu Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Gestalt, dotyczącymi pracy online: https://gestaltpolska.org.pl/pl/rekomendacje-zarzadu-ptpg-praca-online.
-
Ustal zasady komunikacji z pacjentem/klientem i/lub jego rodziną na wypadek kwarantanny jego lub Twojej.
-
Sprawdź czy masz wdrożony plan na wypadek, gdybyś musiała/musiał nagle zaprzestać pracy. Kto będzie kontaktować się z Twoimi pacjentami/klientami? Jak przekażesz im informacje o przerwie?
-
Jeśli utrzymujesz spotkania osobiste w gabinecie pamiętaj, że Twoje i pacjenta/klienta bezpieczeństwo jest priorytetem. Upewnij się przed sesją, że nie obserwujecie u siebie objawów typowych dla infekcji górnych dróg oddechowych oraz sprawdź czy pacjent/klient nie przebywał w ostatnich kilkunastu dniach w kraju, gdzie odnotowane zostały przypadki zakażenia SARS-Cov-2 – na stronie Ministerstwa Zdrowia możesz sprawdzić aktualną listę krajów: https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie
-
Jeśli dowiesz się o objawach infekcji u pacjenta/klienta lub u siebie/swoich bliskich (lub je zaobserwujesz) sesja psychoterapii odbywającej się bezpośrednio w gabinecie nie może się odbyć (lub musi zostać przerwana), a osoba mająca objawy skierowana do lekarza lub jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
-
Zadbaj o środki ostrożności – mydło, płyn lub żel odkażający, o odkażanie klamek, oparć foteli, włączników światła i innych punktów często dotykanych przez wiele osób. Rozważ i uzgodnij z pacjentem/klientem formę powitania i pożegnania w gabinecie w czasie pandemii, gwarantujące Wam bezpieczeństwo.Tutaj linki do obecnych rekomendacji GIS oraz WHO: https://gis.gov.pl/aktualnosci/apel-glownego-inspektora-sanitarnego-w-zwiazku-z-wystepowaniem-koronawirusa-w-polsce/ oraz https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/getting-workplace-ready-for-covid-19.pdf
-
Pamiętaj, że zdrowie Twoje, pacjentów/klientów i Twoich bliskich jest ważne. Pamiętaj, że jeśli zachorujesz nie będziesz mogła/mógł skutecznie pomagać tym, którzy tego potrzebują. Podejmując decyzję o pracy, kieruj się przede wszystkim tą zasadą oraz zaleceniami właściwych służb.
-
Zadbaj o odpowiednie warunki, gdy odbywasz spotkanie zdalnie: o ciche i dostatecznie wygodne dla Ciebie pomieszczenie, o to abyś była/był widoczna/-ny i/lub słyszana/-ny w odpowiednich na ten czas warunkach.
-
Zapewnij dyskrecję spotkania, tak aby nikt postronny was nie słyszał, zwróć też uwagę na ten aspekt pacjentowi/klientowi. Nie nagrywaj spotkania bez zgody pacjenta/klienta. Zadbaj również, o to aby nikt wam nie przerywał, nie zakłócał spotkania.
-
Umów się z pacjentem/klientem na dogodne dla was formy i termin płatności, jeśli pracowaliście dotychczas w gabinecie prywatnym lub ustal jakie są zasady odpłatności za sesję lub superwizję z firmą, instytucją, czy organizacją dla której pracujesz.
-
Jeśli pracujesz w systemie opieki zdrowotnej, kieruj się zaleceniami dyrektora placówki. NFZ umożliwia prowadzenie sesji za pomocą usług teleinformatycznych.
-
Jeśli pacjent/klient potrzebuje wsparcia innego niż Twoje (np. lekarza psychiatry, innego lekarza lub specjalisty) sprawdź, gdzie taka pomoc w jego najbliższej okolicy jest możliwa. Możesz ją/jego również zachęcić do sprawdzenia i omówienia tych możliwości na sesji.
-
Rekomendujemy śledzenie bieżących i szczegółowych informacji na stronach agencji rządowych: https://www.gov.pl/web/koronawirus oraz https://gis.gov.pl/kategoria/aktualnosci/ .